Električni potrošnja i domet

Ako razmišljate o kupovini električnog automobila, verovatno se pitate koliko daleko možete da pređete sa jednim punjenjem. Za one koji nemaju mnogo iskustva sa električnim vozilima, lako je zbuniti se zbog svih informacija o dometu. Zbunjenost se dodatno povećava zbog različitih povratnih informacija od ljudi koji već poseduju električne automobile. Neki prijavljuju veći domet od navedenog, dok drugi kažu suprotno.

Objašnjenje pojmova

NEDC je bila stara metoda merenja i test ciklus koji su svi proizvođači automobila ranije koristili za određivanje potrošnje i emisije CO2. Ovo je bila veoma optimistična metoda merenja, i većina je smatrala da ovi brojevi nisu odgovarali stvarnosti.

Nova WLTP metoda merenja je mnogo realističnija i preciznija, i nije neuobičajeno da korisnici električnih automobila prijavljuju bolji domet u praksi nego što je navedeno WLTP brojem.

Dakle, WLTP je realističniji od NEDC-a. Ipak, postoji još nekoliko elemenata koje treba razmotriti. WLTP ciklus se sastoji od nekoliko različitih testova. Neki od njih nisu potpuno prilagođeni norveškim uslovima. Važna tačka ovde je, na primer, da WLTP Combined ciklus, koji se često koristi kao kombinovani broj u marketingu, takođe uključuje vožnju brzinama do 130 km/h, što je nerealno i zabranjeno na norveškim putevima. WLTP Urban/City je druga varijanta, koja se prema iskustvu bolje uklapa u uobičajeni obrazac korišćenja. U našim specifikacijama navedeni su oba broja dometa, i Combined i City/Urban.

Testirajte domet sami

Stvarni domet električnog automobila koji odaberete ne mora uvek da se poklapa sa navedenim WLTP dometom. To je usko povezano sa individualnim obrascem vožnje i stilom vožnje. Onaj ko uglavnom koristi automobil za kupovinu, vožnju dece na treninge i druge aktivnosti, posete porodici u blizini itd., često će primetiti da je domet u svakodnevnoj upotrebi znatno veći od navedenog. Slično tome, vlasnici automobila koji često voze autoputem velikim brzinama mogu doživeti suprotno – da je domet kraći od navedenog. Na ovo pitanje možete odgovoriti samo sami, testiranjem dometa u skladu sa svojim obrascem vožnje i proverom koliko daleko zaista možete da pređete pre nego što električni automobil treba ponovo da se puni.

Značajno niži troškovi održavanja automobila

Idealna polazna tačka za budućeg kupca električnog automobila je obrazac vožnje koji odgovara proseku norveških vozača – do 80–100 kilometara dnevno. Sa dobrim kućnim punjačem u garaži, osigurani ste da imate potpuno napunjen automobil svako jutro, uz neprevaziđenu ekonomičnost! Ako uglavnom vozite na struju iz kućnog punjača, trošak po pređenom kilometru za energiju biće delić troška slične vožnje sa fosilnim gorivom. Proračuni takođe pokazuju da su ukupni godišnji troškovi održavanja automobila značajno niži za električni automobil nego za automobil koji koristi fosilna goriva.

Spoljni faktori

Važno je biti svestan da mnogi spoljni faktori utiču na potrošnju struje u električnom automobilu. Neki od njih su dobro poznati, bez obzira na pogonski sistem automobila. Prvi je stil vožnje. Čak i sa električnim automobilom, važno je voziti ravnomerno i predvidljivo, izbegavajući nagla ubrzanja i nagla kočenja. Takvo ponašanje povećava potrošnju. Kao i kod svih tipova automobila, težina vozila utiče na potrošnju – što je automobil teže opterećen, to je skuplje voziti ga. Slično tome, potrošnja će biti veća kod visokih automobila, a niža kod niskih automobila sa aerodinamičnim dizajnom.

Velika brzina naravno povećava potrošnju, i možete primetiti da domet električnog automobila brzo opada na dugim, strmim uzbrdicama ako vozite brzinom oko 100 km/h na autoputu. Ako smanjite brzinu na 80 km/h, potrošnja se značajno smanjuje. Na sličnim nizbrdicama možete se radovati što se domet zapravo povećava – automobil se puni dok se kotrlja nizbrdo. Rekuperacija energije se takođe dešava prilikom kočenja, što dodatno doprinosi produženju dometa.

Gume

Gume automobila imaju veliki uticaj na domet vozila.

Gume sa visokim otporom kotrljanja brzo smanjuju kilometražu. Gume koje se lako kotrljaju troše manje energije.

Dovoljan pritisak u gumama je važan faktor za smanjenje otpora kotrljanja. Mnogi vozači voze sa nedovoljn